Made in China iPhonem Milana Jaroše

Je dvorním fotografem týdeníku RESPEKT, věnuje se volné tvorbě, je několikanásobným držitelem ocenění Czech Press Photo. Podle mého názoru patří ke špičce současné české reportážní a dokumentární fotografie.

Jako jeden z prvních fotožurnalistů v Čechách začal při své práci experimentovat také s iPhone fotografií. A troufám si tvrdit, že to byl právě on, kdo otiskl vůbec poprvé u nás sérii snímků z iPhonu v tištěném vydání časopisu. Milan Jaroš (32) tehdy pojmenoval svůj soubor z reportážní cesty po Číně příznačně Made in China.

Sérii Made in China jsi fotografoval aplikací Hipstamatic. Proč  sis ji vybral ?

V zimě 2009 jsem si koupil iPhone 3GS a zkoumal, co se s ním dá dělat, a jak jde použít v mé práci. V roce 2010 jsem viděl v týdeníku Newsweek zajímavé fotky od fotografa Teru Kuwayami, jenž fotil iPhonem skvělé portréty Francise Fukuyami. (Mimo to dělal loni společně s Balazsem Gardim úžasný projekt Basetrack o životě vojáků v Afganistánu, který fotili jen iPhonem).  Stáhnul jsem si přes iTunes aplikaci Hipstamatic a použil ji na cestě do Číny v roce 2010.

A proč  iPhone, na výběr už tehdy byla řada jiných smartphonů ?

Že jsem si koupil zrovna iPhone 3GS byla tak trochu náhoda a zároveň vášeň pro věci od Steva Jobse.

Jak často a co nejvíce s ním fotografuješ ?

V současné době s ním už moc nefotím. Stala se z toho příliš módní záležitost. Facebook je toho plnej a myslím, že je to víc o té aplikaci, než o fotografii, která mě osobně zajímá. Jdu spíš opačným směrem. Začal jsem volnou tvorbu fotografovat znovu na klasický film.

A které aplikace obecně  jsi zkoušel nebo používáš ve své práci  fotografa, kromě již uvedeného Hipstamaticu?

Používám v iPhonu především navigaci Navigon, bez níž se neobejdu. A pak spíš aplikace v  iPadu, který vnímám jako novou platformu pro fotožurnalismus. Skvělá je například Via PanAm od fotografa Kadira van Lohuizena.

Má smysl používat mobilní telefon jako fotografický nástroj nebo doplněk v současném fotožurnalismu?

Určitě je skvělý, že telefon je méně nápadný, než zrcadlovka, a lidé to paradoxně vnímají jako menší zásah do soukromí. Což nechápu, neboť právě fotky z mobilů končí nejčastěji na Facebooku a jiných sociálních sítích. Je to věc kterou máme všichni stále u sebe. Z tohoto pohledu to vnímám jako přínos. Zároveň ale každá technologie nutně utváří i rukopis, který je tou rozšířeností dost unifikovaný.

Co říkáš tvorbě některých světových fotoreportérů, třeba  Rona Haviva z populární agentury VII, který poslední dobou použil několikrát iPhone 4 při dokumentování událostí, například válečných konfliktů ?

Jak už jsem zmínil, hodně zajímavých věcí vzniklo a vzniká i díky iPhonu. Například Balazs Gardi, Rafal Milach nebo Damon Winter jdou pro mne velmi inspirativním směrem.

Zkoušel si před iPhonem fotografovat i jiným modelem telefonu ? Pokud ano, s jakými výsledky ?

Před iPhonem jsem měl Sony Ericsson, u kterého jsem těžko chápal, jak se píšou SMS. Myslím, že na věcech od Applu je úžasná ta intuitivnost, která mi pomáhá zapomenout na to, že něco nejde.

Zpátky k sérii Made in China… Asi před rokem ti ji otiskl časopis Respekt, kde pracuješ jako kmenový fotoreportér. Bylo složité přesvědčit editory v redakci, že chceš zveřejnit reportáž nafocenou mobilním telefonem ? Mimochodem, víš, žes byl asi první fotograf v ČR, který měl fotky z iPhonu v časopisu ?

Fotoeditorka Kateřina Malá je úžasná a osvícená žena, která je otevřená novým nápadům. A tak přijala i ten můj s Hipstamatic fotkama. Vyšly v lednu 2011 jako úvod do série o Číně, která měla dalších devět dílů, které už byly nafoceny standardní zrcadlovkou.

Pomohlo ti při fotografování v Číně, že zatímco se zrcadlovkou je fotograf velmi nápadný a některým „složkám“ podezřelý,  s iPhonem v kapse působí jako obyčejný „neškodný“ turista?

Myslím, že fotografování v Číně je naprosto specifické. Je jedno čím fotíš, je to každému naprosto ukradené. Problém nastane v okamžiku,  kdy fotíš konfliktní témata – životní prostředí, sociální témata. V tu chvíli nezáleží na tom,  jestli máš iPhone nebo zrcadlovku.

MILAN JAROŠ : Absolvent FAMU. V Respektu pracuje jako fotograf. Předtím fotil pro Reflex, New York Times, International Herald Tribune, The Wall Steet Journal, l´Hebdo, Courriere International, Chicago Tribune. V roce 2009 získal ocenění UniCredit Bank Young. V roce 2009 vyhrál 1. cenu v soutěži Czech Press Photo za sérii fotoreportáží z každodenního života a 3. cenu za portrét. V roce 2010 v té samé souteži vyhrál 3. cenu v kategorii Aktualita.

Doporučené odkazy  k autorovi:

– Portrét fotografa Milana Jaroše v pořadu Kultura.cz na ČT si můžete prohlédnout ZDE.

– Profil Milana Jaroše na webu Respekt.CZ, kde  publikuje v rubrice Out of Focus.

– Czech Press Photo – série fotografií s názvem Autistické děti – Jak se žije lidem s handicapem, za kterou Milan Jaroš získal v roce 2009 1. cenu v kategorii Každodenní život a zároveň Grant města Prahy, si můžete prohlédnout ZDE.

– Osobní web Milana Jaroše najdete ZDE. (dočasně nedostupný,  právě se upravuje a autor chystá jeho rozšířenou verzi:-)