Je dvorním fotografem týdeníku RESPEKT, věnuje se volné tvorbě, je několikanásobným držitelem ocenění Czech Press Photo. Podle mého názoru patří ke špičce současné české reportážní a dokumentární fotografie.
Jako jeden z prvních fotožurnalistů v Čechách začal při své práci experimentovat také s iPhone fotografií. A troufám si tvrdit, že to byl právě on, kdo otiskl vůbec poprvé u nás sérii snímků z iPhonu v tištěném vydání časopisu. Milan Jaroš (32) tehdy pojmenoval svůj soubor z reportážní cesty po Číně příznačně Made in China.
Sérii Made in China jsi fotografoval aplikací Hipstamatic. Proč sis ji vybral ?
V zimě 2009 jsem si koupil iPhone 3GS a zkoumal, co se s ním dá dělat, a jak jde použít v mé práci. V roce 2010 jsem viděl v týdeníku Newsweek zajímavé fotky od fotografa Teru Kuwayami, jenž fotil iPhonem skvělé portréty Francise Fukuyami. (Mimo to dělal loni společně s Balazsem Gardim úžasný projekt Basetrack o životě vojáků v Afganistánu, který fotili jen iPhonem). Stáhnul jsem si přes iTunes aplikaci Hipstamatic a použil ji na cestě do Číny v roce 2010.
A proč iPhone, na výběr už tehdy byla řada jiných smartphonů ?
Že jsem si koupil zrovna iPhone 3GS byla tak trochu náhoda a zároveň vášeň pro věci od Steva Jobse.
Jak často a co nejvíce s ním fotografuješ ?
V současné době s ním už moc nefotím. Stala se z toho příliš módní záležitost. Facebook je toho plnej a myslím, že je to víc o té aplikaci, než o fotografii, která mě osobně zajímá. Jdu spíš opačným směrem. Začal jsem volnou tvorbu fotografovat znovu na klasický film.
A které aplikace obecně jsi zkoušel nebo používáš ve své práci fotografa, kromě již uvedeného Hipstamaticu?
Používám v iPhonu především navigaci Navigon, bez níž se neobejdu. A pak spíš aplikace v iPadu, který vnímám jako novou platformu pro fotožurnalismus. Skvělá je například Via PanAm od fotografa Kadira van Lohuizena.
Má smysl používat mobilní telefon jako fotografický nástroj nebo doplněk v současném fotožurnalismu?
Určitě je skvělý, že telefon je méně nápadný, než zrcadlovka, a lidé to paradoxně vnímají jako menší zásah do soukromí. Což nechápu, neboť právě fotky z mobilů končí nejčastěji na Facebooku a jiných sociálních sítích. Je to věc kterou máme všichni stále u sebe. Z tohoto pohledu to vnímám jako přínos. Zároveň ale každá technologie nutně utváří i rukopis, který je tou rozšířeností dost unifikovaný.
Co říkáš tvorbě některých světových fotoreportérů, třeba Rona Haviva z populární agentury VII, který poslední dobou použil několikrát iPhone 4 při dokumentování událostí, například válečných konfliktů ?
Jak už jsem zmínil, hodně zajímavých věcí vzniklo a vzniká i díky iPhonu. Například Balazs Gardi, Rafal Milach nebo Damon Winter jdou pro mne velmi inspirativním směrem.
Zkoušel si před iPhonem fotografovat i jiným modelem telefonu ? Pokud ano, s jakými výsledky ?
Před iPhonem jsem měl Sony Ericsson, u kterého jsem těžko chápal, jak se píšou SMS. Myslím, že na věcech od Applu je úžasná ta intuitivnost, která mi pomáhá zapomenout na to, že něco nejde.
Zpátky k sérii Made in China… Asi před rokem ti ji otiskl časopis Respekt, kde pracuješ jako kmenový fotoreportér. Bylo složité přesvědčit editory v redakci, že chceš zveřejnit reportáž nafocenou mobilním telefonem ? Mimochodem, víš, žes byl asi první fotograf v ČR, který měl fotky z iPhonu v časopisu ?
Fotoeditorka Kateřina Malá je úžasná a osvícená žena, která je otevřená novým nápadům. A tak přijala i ten můj s Hipstamatic fotkama. Vyšly v lednu 2011 jako úvod do série o Číně, která měla dalších devět dílů, které už byly nafoceny standardní zrcadlovkou.
Pomohlo ti při fotografování v Číně, že zatímco se zrcadlovkou je fotograf velmi nápadný a některým „složkám“ podezřelý, s iPhonem v kapse působí jako obyčejný „neškodný“ turista?
Myslím, že fotografování v Číně je naprosto specifické. Je jedno čím fotíš, je to každému naprosto ukradené. Problém nastane v okamžiku, kdy fotíš konfliktní témata – životní prostředí, sociální témata. V tu chvíli nezáleží na tom, jestli máš iPhone nebo zrcadlovku.
MILAN JAROŠ : Absolvent FAMU. V Respektu pracuje jako fotograf. Předtím fotil pro Reflex, New York Times, International Herald Tribune, The Wall Steet Journal, l´Hebdo, Courriere International, Chicago Tribune. V roce 2009 získal ocenění UniCredit Bank Young. V roce 2009 vyhrál 1. cenu v soutěži Czech Press Photo za sérii fotoreportáží z každodenního života a 3. cenu za portrét. V roce 2010 v té samé souteži vyhrál 3. cenu v kategorii Aktualita.
Doporučené odkazy k autorovi:
– Portrét fotografa Milana Jaroše v pořadu Kultura.cz na ČT si můžete prohlédnout ZDE.
– Profil Milana Jaroše na webu Respekt.CZ, kde publikuje v rubrice Out of Focus.
– Czech Press Photo – série fotografií s názvem Autistické děti – Jak se žije lidem s handicapem, za kterou Milan Jaroš získal v roce 2009 1. cenu v kategorii Každodenní život a zároveň Grant města Prahy, si můžete prohlédnout ZDE.
– Osobní web Milana Jaroše najdete ZDE. (dočasně nedostupný, právě se upravuje a autor chystá jeho rozšířenou verzi:-)