Kristina přiznává, že má ve svém iPhonu staženo opravdu hodně fotoaplikací. V tomto rozhovoru s přední českou fotografičkou se dozvíte nejen které používá, ale i co říká na aktuální trendy ve fotografii a kam se podle ní bude samotná fotografie ubírat.
Kristina Růčková vystudovala Agronomickou fakultu Mendelovy zemědělské a lesnické university v Brně. Od roku 1995 se zabývá ochranou přírody a krajiny na Ministerstvu životního prostředí. V roce 2012 začala zcela impulzivně fotit mobilním telefonem a následně upravovat snímky tak, že dnes již nejde o fotografii, ale fotografiku. Kristína je členkou AMPt Community, zároveň během roku 2013 posbírala řadu ocenění – The Best Mobile Photography and Art Images of 2013 – The App Whisperer Group, Images od 2013 Epic Showcase No.43 – The section Mobile Photography and Imagery Flickr Group 12/13, Painterly Mobile Art No.21 by Art of Mob a několik různých cen v rámci New Era Museum (NEM) sekcí, kterého je od března 2014 i členkou.
Vzpomeneš si na první fotografii, kterou jsi kdy udělala?
Vzpomínám, ale asi ne na tu úplně první. Coby holka jsem slavnostně vyfotila mámu a fotku pojmenovala ji „Mamka u zdi“. Bohužel už nevím, kam se poděla.
A na první fotografii, kterou jsi dělala s jasným úmyslem pozdější úpravy?
Byly to fotky synků na zahradě s jasným úmyslem udělat strašidelné a upírské editace v tehdy hodně populárním Google Picniku. Upravování mě tehdy chytlo, pocítila jsem skoro až nezdravé vzrušení, na nic jiného jsem se nedokázala soustředit.
Čím aktuálně fotíš?
Poslední měsíce fakticky jenom iPhonem 5.
Jaké aplikace používáš nejraději a proč?
Musím se přiznat, že mám staženo opravdu hodně aplikací. Jak neznám v ničem míru, tak mě v minulém roce postihla nutkavá potřeba nakupovat v AppStore. Posléze člověk zjistí, že je to vše vlastně pořád dokola to samé, ale holt, musí to zkusit – co kdyby. Nejraději mám Snapseed. Ten používám od základních úprav až po fantazírování podle nálady, mám dojem, že fotkám neubírá na kvalitě.
Dále je to AddLib, který umí super plakátové a minimalistické efekty. Následuje tzv. malovací „Art Set“, do kterého řadím aplikace jako ArtRage, Auryn Ink, Code::Brush. Pro možnost vybrat si druh rozostření používám BlurFX, zejména se mi líbí jeho Median Blur. Color Thief zase umožní předávat si mezi fotkami vzájemně barvy, Decim8 tvoří fantastické efekty pro totální překopání snímku a vytvoří absolutní abstrakci. K tomuto využívám i služeb titulu Deco Sketch. DistressedFX se hodí, když potřebuji fotkám dodat texturu a nádech tajemství.
Effexy je vhodná pro možnost vytvoření hand shake efektu a emboss textury. Fragment využívám pro abstrakci, Glaze zase proto, aby byl obrázek jako malovaný. S Layover vrstvím snímky přes sebe, čímž získám jejich splynutí. U LensLight se mi líbí možnost přidat záblesky a odlesky. Mextures pak umí úžasnou hru tónů v kombinaci se světlem. Díky Moku Hanga vznikne z fotky malba, díky MonoVu zase černobílá fotografie. Pomocí Hipstamaticu a jeho sociální sítě Oggl jednoduše docílím potřebného efektu. Percolator používám, když chci udělat „holčičí“ obrázek – zde používám efektů Treble a Soy pro docílení barevných koleček a puntíků kopírujících hlavní obrysy fotky.
PhotoViva zase umožní rozmazat fotku prstem místo štětce. K tomu dobře poslouží i Repix – jeho efekty jsou úžasné, protože snadno napodobí křídové malby, nebo efekt spreje. PhotoWizard slouží k jednoduchému používání vrstev a masek pro různé fotomontáže. ScaryCamerou lze docílit např. atmosféry oblíbeného dílu Home z Akt X, nebo seriálu True Detective.
Vím, že bys ráda viděla své grafiky vytištěné na látkách a na šatech. Co tě k tomuto nápadu přivedlo?
Nenasytná touha dodat barvu každému všednímu dni, neboli jinými slovy řečeno – má neschopnost dospět. Líbí se mi textilní doplňky, nepřemýšlím ani tak o základních kusech oblečení, ale o šátcích, taškách, kabelkách, čepicích, ubrusech, povlečení, závěsech, ať už francouzských nebo japonských roletách, prostírání, dětském textilu (kapsáře, vybavení dětské postýlky nebo kočárku, zavinovačky atd.). Těch možností je hodně.
Jaké používáš sítě pro sdílení snímků a proč?
V prosinci předloňského roku jsem zkoušela editovat jednu fotku, tehdy ještě v Nokii a stáhla jsem si EyeEm. Tam mě systém jednoduše navedl ke sdílení a já to tehdy zkusila. No a za chvíli se mi pod fotkou objevilo srdíčko z Japonska, pak z Utahu, pak z Itálie. Pocítila jsem příliv nadšení a ve sdílení pokračovala a postupně jsem srdíčka rozdávala i dostávala a hlavně jsem byla nadšená z galerií druhých lidí a způsobu upravování fotek. Fotky jako obrazy, ty barvy, ty možnosti, tolik talentovaných lidí z celého světa. Používám ještě Facebook, hlavně pro možnost sdílet abstraktní obrázky a fotky ve skupinách výtvarníků, umělců a vizionářů. Dále Instagram a Flickr. Z virtuálních světů a galerií čerpám energii a inspiraci.
Jak se díváš na aktuální trendy ve fotografii? Kam se podle tebe, bude fotografie ubírat?
Více kvalitnějších snímačů v mobilech a tabletech vykoná své. Lidé budou více a více sdílet fotky vlastnoručně upravované a budou na ně patřičně hrdí. Netuším, jestli nás tady zachvátí iPhonefotománie. S editacemi fotek a jejich sdílením jsem začala v lednu 2013. Pozoruji změnu v trendu upravování – před rokem se téměř všichni vrhli na fotomontáže, montovalo se a montovalo. Pak byly populární grunge efekty. Nyní se edituje hodně do abstraktna, lidé si hrají s odstíny a stíny. Nicméně klasika nikdy nevymizí, neboť jsme zemí s tradičními hodnotami.
Jaké máš vzory?
Jana Dúbravčiková, Marek Odrobina, Andrea Bigiarini, Barbara Coleman DuBois, Ben Guerette, Brett Chenoweth, Cindy Patrick, Clint Cline, Davide Capponi, Federica Corbelli, Grant Horsnell, JQ Gaines, MaryJane Sarvis, Michelle Robinson, Natali Prosvetova, Roger Guetta, zkrátka umělci New Era Museum. Pak ještě Geri Centonze, Sandi Mills, Victoria Artamonova, Patricia Larson, Sacha Domen, Kaaren Malcolm, Meri Walker a spousta dalších. Učíme se mezi sebou navzájem. Je to jedna velká škola kreativity.
Co bys vzkázala těm, kteří s iPhone, či Phone Artem začínají?
Tvořit, tvořit a tvořit, je to lék, je to cesta, je to radost i vzrušení. Doporučila bych stránky TheAppWhisperer. Je tam hodně nápadů jak popustit uzdu své fantazii, jak pro vyznavače iPhonefota tak uživatele Androidu. Já se hodně učila od Geri Centonze, i když jsem nikdy nedokázala postupovat podle daného tutoriálu (stejně jako neumím vařit přesně podle receptu).
Kristinu můžete sledovat na sociálních sítích Instagram, EyeEm, Facebook a i na Flickru.