Konkrétně to je Wim Wenders, který v rozhovoru pro BBC řekl, že fotografie z iPhonu není fotografie a řemeslo díky němu umírá.
Wim Wenders je něměcký fotograf a filmový režisér, který byl za svou práci nominován i na cenu Oscar. Nyní se nechal slyšet, že fotografie z iPhonu nejsou fotografie. K tomu přidal hned tři důvody, proč tomu tak je. Uvedl to v rozhovoru pro BBC.
- JAKÉ JSOU TY NEJLEPŠÍ FOTOGRAFIE POŘÍZENÉ IPHONEM? PODÍVEJTE SE NA VÝSLEDKY IPPAWARDS 2018
- FOCENÍ PORTRÉTU TELEFONEM IPHONE 7 PLUS „NA ZAKÁZKU“
První problém iPhone fotografie je v tom, že takové snímky nikdo nevidí. Dokonce prý ani lidé, kteří je pořizují. Mají je uložené v telefonu a tam také zůstávají. Tiskne si je jen zanedbatelné procento.
Použití různé editace v dostupných aplikacích v iPhonu poskytuje velice snadnou možnost jejich vylepšení. Výsledky se pak ale neshodují s realitou. Navíc čím méně prostředků máte, tím více jste kreativní. Tím chce Wim nejspíše říci, že iPhone není kreativní nástroj.
Třetím důvodem je pak ten fakt, že fotografie byla vynalezena za účelem pravdivějšího svědectví o daném faktu, které je rychlejší a snazší, než kdyby jej maloval nějaký umělec.
Ano, anebo ne?
Díky sociálním sítím se mobilní fotografie dostane k více očím, než kdybyste fotografii vytiskli a poštou ji rozeslali všem kontaktům, které máte ve svém adresáři. Ano, mnoho fotek zůstane skryto. Jsou to ale takové snímky, které si publikaci nezaslouží. Ani profesionální fotograf přece nepublikuje každou fotografii, kterou vyfotí. První tvrzení tedy není tak docela pravda.
iPhone je jeden z nejkreativnějších nástrojů na světě. Jestli však někdo dává přednost automatické úpravě bez nápadu, či je prostě jen líný si s fotografií pohrát, je to problém daného jedince. Dalo by se ale doufat, že zastoupení zde bude půl na půl. Stejně tak zde tedy může mít Win pravdu jen z poloviny.
Ať už byly předchozí body jakkoli sporné, tak zde je Wim úplně mimo mísu. Jak rychleji a objektivněji dostanete fotografii například do zpravodajského serveru, než když ji vyfotíte na telefon a ihned odešlete? Jistě, fotografie mají svá pravidla. Reportážní snímky by se neměly upravovat ani nijak zkrášlovat, to ale přece daný fotograf ví.
Pokrok nezastavíš
Pokud pak fotografujete jen momentky z výletu a třeba narozeninové oslavy svého dítka, je evidentní, že se jedná o osobní fotografii, se kterou nemáte umělecké ambice. Fotografie může mít umělecký charakter, může znázorňovat myšlenku, nebo jen popisovat událost. Pokud jsou ale její kvality zjevné, když ji pořídí člověk, který ví co dělá, je jedno, z jakého zařízení pochází.
Doba pokročila a technologie s ní. Jako se teď nadává na mobilní telefony, mohlo se dříve nadávat na digitální fotografii a předtím ostatně i na fotografii jako takovou. Jistě kdysi dávno nejednoho malíře připravila o živnost. Nyní to tedy možná nastane s fotografy, kteří se nebudou ochotni přizpůsobit.
Už nyní je přece běžnou praxí, že se reportáže do televize natáčejí na telefon, že se titulní stránky magazínu fotí na telefon, že první snímky z dané události jsou na sociální sítě publikovány z telefonu. Profesionální technika zde má pořád své místo, smutnit nad její upadající popularitou je ale poněkud zbytečné.
- MAGAZÍN TIME POUŽIL K FOTOGRAFOVÁNÍ OBÁLEK WOMEN FIRST TELEFON IPHONE
- OBÁLKA AUSTRALSKÉ VERZE MAGAZÍNU ELLE BYLA VYFOCENA IPHONEM 7 PLUS
Můžete s tím nesouhlasit, ale je to tak jediné, co s tím můžete udělat. Ostatně, napište nám vás názor do komentářů pod článek, jak se na tuto problematiku díváte třeba právě vy.
Zdroj: 9to5mac.com