Vyvážení bílé (white balance) je funkce, která nemá u klasických fotoaparátů s kinofilmem obdobu. Tento pojem přišel na svět až s filmovými kamerami a teprve později se dostal i do digitální fotografie.
Na webu o mobilní fotografii snapsnapsnap.photos uveřejnili zajímavé video, které nás inspirovalo k sesumírování problematiky, co se vyvážení bílé týče. To totiž bývá velmi často nechopeno především začínajícími fotografy, a to jak u iPhone fotografie tak třeba i fotografování zrcadlovkou. Správné vyvážení bílé může totiž vaši fotografii vylepšit nebo také totálně zničit.
V zásadě existují dva přístupy, které můžete v iPhone fotografii ke správnému vyvážení bílé uplatnit, a to hned při samotném procesu fotografování či následné editaci. Nejlepší možností je samozřejmě vyvážit bílou již při samotném procestu fotografování. Nejen, že si ušetříte čas s editací, ale zároveň předejdete i nevzhledně vypadajícím fotografiím, které byste v závěru možná i smazali.
U naprosté většiny fotografických aplikací, které jsou ke stažení v App Store, dominuje automatické nastavení vyvážení bílé. Fotograf, tak tedy nemá žádnou kontrolu nad výsledným obrázkem. Fotoaparát společně s aplikací totiž sám určuje barvu, která je podle něho nejvíce optimální pro danou scénu. Výsledný obrázek tak vůbec nemusí odpovídat skutečnosti. Poznáte to například tak, že obličej fotografované ženy bude červený nebo modrý, zelená tráva bude až moc zelená a fasády historických budov budou mít žloutenku. Zkrátka nic, co by lahodilo lidskému oku.
Jak vypadá bílá?
Fotografické aplikace v kombinaci s čočkou fotoaparátu mají sice „oči“, ale již nemají mozek – lidský. Ten se narozdíl od kamery umí přizpůsobit všem různým druhům barevných teplot v průběhu celého dne, a to z mnoha světelných zdrojů. Když se například díváte na bílý papír, nedíváte se na žádnou bílou. Díváte se na světlo, které na papír dopadá a papír ho odráží. A bílý je proto, že odráží vše, tedy nemění spektrum světla, které na něj dopadá. Osvítí-li bílý papír bílé světlo, papír je bílý. Naopak pokud osvítí bílý papír žluté světlo, papír je žlutý. Denní světlo má totiž dramaticky rozdílnou barvu.
Příčinou toho všeho je totiž to, že lidský mozek je silně tolerantní na bílou. Rodiče nám mnoho let říkali, že papír je bílý, a tak mozek automaticky upraví signál z očí tak, aby se papír jako bílý jevil. Nelze tedy jednoznačně říci, co je to bílá. Vnímání bílé se totiž mění v závislosti na tom, jak se mozek podle okolních podmínek přenastavil a jaké má již předchozí získané zkušenosti o barvách předmětů.
Běžné zdroje světla ve skutečnosti bílé nejsou. Každý má svou barvu – přesněji řečeno se jedná o barevné spektrum. Nejběžnějším zdrojem světla je slunce, které vytváří denní světlo. To se však během dne různě mění v závislosti na počasí, smogové situaci, množství mraků či mlhy. Při zamračeném dni je tak denní světlo trochu více do modra a naopak ranní či večerní sluneční světlo je silně oranžové až červené. Obyčejná žárovka je například velmi červená a zářivky naopak zelené.
Barva světla se vždy vyjadřuje teplotou a měří se v Kelvinech. Existuje jednoduchá stupnice, která jasně ukazuje, typické zdroje světla a jejich teplotu v Kelvinech. Můžete si také zapamatovat jednoduchou poučku, která zní: “Světluška vydává svým zadečkem studené světlo (je namodralé), kdežto o svíčku se spálíte – vydává načervenalé světlo.”
Co z toho?
Dostáváme se k tomu, že většina fotografických aplikací nastavuje barevnou teplotu dle svého uvážení, které především při zhoršených světelných podmínkách (interiéry, podvečer, horké dny) bývají špatně nastaveny. V nativní aplikaci Fotoaparát nemáte například vůbec žádnou možnost, jak teplotu barev ovlivnit. Vše tedy musíte řešit až v následné editaci.
Z toho důvodu se vyplatí používat i jiné fotografické aplikace. Jako nejvhodnější se jeví především velmi populární Camera+, ve které máte možnost ovlivnit nejen barevnou teplotu, ale i vyvážení bílé.
Aplikace totiž disponuje nejen automatickým nastavením vyvážení bílé, ale i dalšími osmi režimy. V aplikaci si tak můžete nastavit vyvážení bílé dle aktuálních světelných podmínek, a to například na zataženo, východ a západ slunce, blesk či žárovku pro interiéry.
Základem je totiž to, aby fotografované objekty vypadaly co nejpřirozeněji a neutrálně. Zkrátka, aby lahodily lidskému oku a nepůsobily rušivým dojmem na diváka. Nikdo totiž nechce vidět příliš oranžové či modré fotografie.
Kromě toho v Camera+ můžete ovládat i barevnou teplotu, tedy pohodlně rolovat Kelvinovou stupnicí tak dlouho, dokud nedosáhnete optimálního barevného nádechu. Snadno tak můžete kompenzovat vnitřní interiérové světlo v podobě žárovky, zářivek či svíčky.
Vhodnou pomůckou pro dokonalé nastavení a vyvážení bílé je i jednoduchý stativ. Nejen, že budete mít mnohem více času a pohodlí k nastavení jednotlivých parametrů, ale dosáhnete i lepší stabilizace obrazu. Špatný není třeba ten značky JOBY.
Pro pochopení jednotlivých barevných teplot a vyvážení bílé doporučuji udělat si hned několik zkušebních snímků a prohlédnout si je všechny za sebou. Hned totiž uvídte a poznáte konkrétní rozdíly a logicky vyvodíte, jak by výsledná fotografie měla ideálně a přirozeně vypadat.
Zdroj: snapsnapsnap.photos, fotoroman.cz