Fotograf a spoluautor populárního videocastu DIGIT, blogu 4FOTO, ale i zakladatel diskusního webu MacForum Honza Březina, před několika dny zahájil kampaň na podporu svého nového, tentokrát globálního projektu – aplikace FRIPITO. Služba má zákazníkům nabízet fotografické průvodce z celého světa. Psali jsme o ní před několika dny zde. O tom, co všechno v ní najdete, a jak náročné bylo spuštění její propagace na slavném webu pro startupy INDIEGOGO, jsme si povídali právě s jejím autorem.
Jak se bude lišit Fripito od ostatních cestopisných průvodců?
Fripito není klasický cestopisný průvodce, je to aplikace, která vás po světě provede formou fotografií doprovázených praktickými tipy. Je určený všem, kteří mají rádi fotografii bez ohledu na jejich vybavení. Hlavním cílem je přinášet rady a tipy na ta nejzajímavější fotografická místa v dané destinaci. Takže nepůjde vůbec o klasický seznam památek, které musíte vidět. U každého zajímavého místa budou fotografie a detailní rady. Například kdy jít fotit nebo jak nastavit fotoaparát. A k tomu všemu se v každém průvodci objeví i tipy, jak se na místo dopravit, ale praktické informace o tom, co si vzít s sebou. Tedy vše v jednom.
Kolik bude v aplikaci průvodců?
Aktuálně máme rozpracovaných zhruba 100 průvodců, ale jejich počet budeme postupně navyšovat. Chceme vytvořit širokou komunitu fotografů, kteří budou do aplikace sami přispívat. Všichni, kdo mají zkušenosti s fotografováním a cestováním, mají šanci s námi spolupracovat.
Budou průvodci jen pro fotografy se zrcadlovkou?
Určitě ne. Každý fotograf si v průvodci najde informace, které může použít. Jestli jít fotit dané místo ráno nebo večer, jaké stanoviště si vybrat a podobně. Sami testujeme cestování a focení nalehko, takže klidně jen s iPhonem nebo iPadem. Navíc, naši průvodci nejsou žádné dogma. Vždy je místo pro osobní kreativitu každého nového tvůrce.
A může fotograf s iPhonem připravit průvodce pro publikování na Fripitu?
Ano! Fripito je platforma, která je otevřená všem skvělým fotografiím a tipům. Náš editorský tým bude vybírat jen to nejzajímavější, ale chceme mít destinace zpracované z více pohledů, tedy od více autorů. Takže nic nebrání tomu, aby konkrétní autor zpracoval jedno a to samé místo například z pohledu krajináře, fotografa zvířat nebo street fotografa. Zvlášť v tom posledním případě může být iPhone ideálním pracovním nástrojem.
Zatím si zmiňoval jen verzi pro iOS. Znamená to, že verze pro Android nebude?
Verzi pro Android plánujeme na podzim. Vyvíjet dvě aplikace pro různé systémy je v první fázi neefektivní. Snažíme se maximálně využít možnosti našeho malého týmu. Proto teď pracujeme naplno na verzi pro iOS, kde chceme vychytat všechny detaily.
Verze pro iOS bude tedy připravena ke spuštění na konci jara a verzi pro Android se chystáme pustit do světa jen o pár měsíců později, tedy začátkem podzimu.
Na iOS bude jedna univerzální aplikace pro iPhone i iPad nebo dvě různé?
Testujeme jednu univerzální bezplatnou aplikaci, která má podobné uživatelské rozhraní pro iPhone a iPad. Takže uživatel nebude muset ani pátrat, ani platit za samotnou aplikaci pro každé z obou zařízení.
A z čeho bude projekt financován?
Aplikace samotná bude ZDARMA pro všechny platformy. Nicméně, pokud se uživatel rozhodně prozkoumat určitou oblast, zaplatí formou inApp purchase za vybraného průvodce několik dolarů či eur. Počítáme s cenovým rozpětím od 3,- do 15,- dolarů podle rozsahu, zaměření, prestiže autora a podobně.
Jak si vedete s kampaní na Indiegogo, o které se teď často dozvídáme na sociálních sítích právě v souvislosti s Fripitem?
Rozběhli jsme nadační kampaň na podporu naší aplikace na crowfundingové platformě Indiegogo, co je předchůdce Kickstarteru. Rádi bychom vybrali prostředky na rozšíření počtu průvodců a protože Fripito míří do celého světa, potřebujeme všechny průvodce také přeložit do dalších jazyků. Kromě češtiny a angličtiny budou vybraní průvodci k dispozici ve francouzštině, španělštině a němčině.
Tento druh kampaní je známý tím, že odměňuje různými dary i drobné přispěvatele. Co konkrétního pro ně připravil tým Fripito?
Odměn je opravdu hodně. Všechny jsou zveřejněné na stránce kampaně – odkaz ZDE. Jen namátkou. Kromě předplacených voucherů na průvodce, workshopy nebo fotografie jsme pro naše sponzory připravili i možnost získat v naší soutěži i 18-ti denní fotoexpedici na Novém Zélandu. Myslím, že to je hodně lákavá nabídka.
Na Indiegogo se o pozornost uchází desítky nových projektů. Je těžké se prosadit?
Konkurence je opravdu silná. Na přípravě kampaně jsme pracovali téměř 2 měsíce. Kontaktujeme jak známé fotografy, tak novináře z klasických médií, tak online médií. A samozřejmě pilně pracujeme i na sociálních sítích. Nejdůležitější pro takovou kampaň je dát o sobě vědět, což samozřejmě není úplně snadný úkol. Zvlášť, pokud se chcete prosadit i v zahraničí.
Vše o projektu FRIPITO se dozvíte i na česky psané stránce k aplikaci ZDE.