Instagram zavádí reklamní formát, zatím jen v USA a velmi opatrně

Bylo jen otázkou času, kdy se to stane. Populární obrázková síť Instagram, která před časem oslavila 3 roky své existence,  před několika dny oznámila, že začne se zaváděním reklamního formátu. Prozatím pouze pro uživatele v USA a podle vyjádření, které její zástupci zveřejnili  na svém blogu, velmi pomalu a opatrně. V první fázi navíc půjde spíše o inzerci od firem (značek), které jsou obecně hodně známé a mají v rámci Instagram komunity svůj profil.

http://vimeo.com/65246801

První reklamy se začnou uživatelům v USA objevovat v „příštích několika měsících“. Provozovatel sítě lidem slibuje určitou možnost kontroly. Například to, že placenou fotku či video můžou nejen obratem skrýt, ale také se vyjádřit, zda se jim líbí nebo ne. Instagram, respektive majoritní vlastník Facebook, tak zřejmně nechce hned na začátku naštvat část z více než 150 milionů členů komunity, kteří síť aktivně využívají. Nepochybně je to i kvůli zpětné vazbě od lidí, z nichž část může reagovat na nasazení promo formátů negativně. Instagram zároveň slibuje, že zpracování reklam by mělo být velmi kreativní a na vysoké úrovni.

Postupným zaváděním se chce Instagram (Facebook) vyhnout střetu s komunitou, která je velmi citlivá na jekékoliv změny. Vzpomeňme si třeba na vlnu kritiky za nešťastně prezentovaná nová pravidla a podmínky užívání služby ve vztahu k autorským právům na fotografie, které Facebook oznámil několik týdnů po nákupu Instagramu za rekordní sumu 1 miliardu amerických dolarů.  Tehdy to vypadalo na větší odliv fanoušků a Instagram musel hodně vysvětlovat a napravovat, aby situaci uklidnil.

Možná i proto je nyní opatrnější. Zároveň ale ví, že až si lidé na reklamu zvyknou a on získá odpovídající zpětnou vazbu, může zacílit reklamou na konkrétní skupiny zákazníků. Jak dlouho to potrvá a kdy se poprvé objeví reklama i v Evropě, potažmo u nás, je zatím ve hvězdách. Jisté je, že podle zástupců Instagramu se jakákoliv aktivita v tomto směru nijak nedotkne uživatelských – autorských práv na fotografie a videa, které lidé na síť sdílejí.

Před časem zavedla reklamu také síť Pinterest, která v ČR zatím nezískala tak velkou pozornost. Nový reklamní formát letos oznámil také Twitter.

HISTORIE INSTAGRAMU:

Projekt založili Kevin Systrom a Mike Krieger poté, co získali finanční prostředky. Původní projekt Burbn obsahoval řadu funkcí, nicméně po příchodu Mikea Kriegera se vývoj zaměřil pouze na mobilní fotografie, z čehož vzniknul Instagram. Aplikace se objevila v obchodě App Store společnosti Apple 6. října 2010, v obchodě Google Play společnosti Google 3. dubna 2012. Dne 9. dubna 2012 oznámil CEO společnosti Facebook Mark Zuckerberg plán na akvizici Instagramu za odhadovanou částku 1 miliardy dolarů.[app url=“https://itunes.apple.com/cz/app/instagram/id389801252?mt=8&ign-mpt=uo%3D4″]

Letos v červnu umožnila původně jen obrázková síť sdílení videí. Od října potom Instagram oficiálně prezentuje, že má více, než 150 milionů aktivních účtů.